Ledelsesutdanning som skaper verdi for helsetjenesten

Tredje kull ved masterprogrammet i helseledelse (nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten) er snart ferdig. Både studentene og undervisningsteamet stortrives! Hva har vi lært om lederutdanning for helseledere gjennom disse tre årene?

Når juni kommer har til sammen omkring 400 ledere gjennomført studiet. 240 endringsprosjekter er gjennomført i norsk helsetjeneste. Kommunalsjefer, enhets- og virksomhetsledere, avdelingsledere, og hva de nå heter alle sammen, har deltatt. De har bakgrunn som sykepleiere, psykologer, leger, vernepleiere, fysioterapeuter, m.m., og de leder alle helse- og omsorgstjenester kommunene har å by på.

Til høsten tar vi opp et nytt kull, og vi må ha lov til å si at vi er stolte over hva vi har fått til sammen med deltakerne, og sammen med Helsedirektoratet, Helse- og omsorgsdepartementet og KS. Vi visste hva vi ønsket å få til da vi satte i gang for tre år siden, men nå ser vi at det også kan realiseres: En utdanning i ledelse og innovasjon for helseledere, hvor vi sammen skaper verdi både for hver enkelt deltaker, og for helsetjenesten!

Disse lederne kommer til oss og sier at de gjennom studieperioden vil skape bedre eller nye tjenester for innbyggerne. Pasientens/innbyggerens helsetjeneste er alltid i fokus. For eksempel: Sørge for at ‘hverdagsmestring’ gjennomsyrer tjenesten deres. Styrke kompetanse og kvalitet i palliative tjenester. Bidra til bedre samhandling mellom legetjenester og andre tjenester. Involvere brukere i utvikling av tjenestetilbud. Gjennomføre innovative anskaffelser av digitale løsninger. Bygge arbeidsmiljø og redusere sykefravær. Tilrettelegge for frivillighet. Omorganisering av tjenester. Innføre utviklingsmetodikk (tjenestedesign, idèarbeid, lean, m.m.) som arbeidsform i personalgrupper. Til sammen 240 innovasjons- og endringsprosjekter er gjennomført. Kunnskap og erfaring er delt mellom deltakerne. Støttende og delingsorienterte nettverk er etablert som vil vare i tiår framover. Kort sagt, helsetjenesten høster direkte gevinster av måten våre deltakende helseledere anvender ny kunnskap i tjenestene fra dag én.

I dette lærer også vi som underviser i studiet en hel del. Her kan jeg bare nevne noen få sentrale ting:

  • Helseledere er svært motiverte for å utvikle seg som ledere
  • Helseledere kan kjøre utfordrende endringsprosesser i egne virksomheter, og tar i bruk verktøyene vi tilbyr med stort engasjement
  • Masterutdanning i ledelse og innovasjon kan gjøres både superrelevant praktisk og samtidig solid kunnskapsbasert/akademisk
  • Helseledere er villig til å jobbe hardt med studier dersom det oppleves relevant og man kan anvende kunnskapen umiddelbart i hverdagen
  • Helseledere som møtes på nøytral grunn etablerer spennende tverrfaglige samtaler og utvikler produktive samhandlingsløsninger

Og vi har også lært dette: Det er så mye mer vi har lyst til å gjøre for norsk helsetjeneste. Gjennom dette studiet har vi vist hvordan det kan gjøres. Mange flere burde få denne muligheten. Og den samme formen for læringsdesign kan utnyttes på flere temaområder – tenk bare på hva vi kunne oppnå med både kommunale og sykehus-ledere i samme rom!

Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten (et masterprogram – 30ECTS – i Helseledelse) har søknadsfrist 15.april 2018. Klasser i Oslo og Trondheim kommende studieår. Mer informasjon her.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s